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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Brisola, Elisa Maria Andrade-
dc.creatorAlmeida, Robson Souza de-
dc.date.accessioned2022-06-01T18:49:30Z-
dc.date.available2022-06-01-
dc.date.available2022-06-01T18:49:30Z-
dc.date.issued2022-03-09-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unis.edu.br/handle/prefix/2367-
dc.description.abstractThe purpose of this dissertation was to get to know the Legislative Schools established in the municipalities of the southern region of Minas Gerais and analyze their constitutions, results, and meanings. The region studied encompasses 155 municipalities, where forty Legislative Schools were identified, installed in the region's Municipal Chambers. Methodologically, the research was based on a qualitative approach, combining a study of numerous cases with the Oral History Methodology. Thirty-six leaders of Legislative Schools and public servants from the Municipal Chambers of the region studied were selected to collaborate with the study. The instruments used were the electronic questionnaire and the interview. Forty leaders were invited to answer the questionnaires, and 36 answers were obtained. Four of these leaders were invited to participate in the interviews. The data obtained were analyzed by the triangulation technique, articulating the data from the questionnaire to the narratives of the researched subjects, as well as the context to the dialog, based on authors who study the theme. The conclusion was that: the work with education for citizenship already existed before the creation of the first Legislative School, and the emergence of these schools happens in larger numbers generally in the first years of a legislature. The Schools of the Legislature, despite their importance for education for citizenship and democracy, face difficulties related to the Brazilian political culture, such as personalism and discontinuity. The schools are influenced by the Minas Gerais State Assembly, the Brazilian Association of Legislative and Accounting Schools, and higher education institutions. The main target audience is high school students. There is, in general, recognition of the importance of the schools, but some political, budgetary and human resources obstacles prevent their full realization. Finally, the subject of Legislative Schools in Brazil, in general, and in Sul de Minas, in particular, despite presenting good results, constitute a different way of working and structure, so that they contribute to the advancement of political participation and, as consequence, to democracy.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, objetivou-se conhecer as Escolas do Legislativo instituídas nos municípios da região Sul de Minas Gerais e analisar suas constituições, resultados e significados. A região estudada engloba 155 municípios, onde foram identificadas quarenta Escolas do Legislativo, instaladas nas Câmaras Municipais da região. Metodologicamente, orientou-se a pesquisa em abordagem qualitativa, combinando um estudo de múltiplos casos com a Metodologia da História Oral. Elencaram-se trinta e seis dirigentes das Escolas do Legislativo e servidores públicos das Câmaras Municipais da região estudada para colaborarem com o estudo. Como instrumentos, utilizaram-se o questionário eletrônico e a entrevista. Convidaram-se, para responder aos questionários, quarenta dirigentes, obtendo-se trinta e seis respostas. Quatro desses dirigentes foram convidados para participar das entrevistas. Os dados obtidos foram analisados pela técnica de triangulação, articulando-se os dados do questionário às narrativas dos sujeitos pesquisados, bem como o contexto ao diálogo, com base em autores que estudam a temática. Concluiu-se, que: a atuação com a educação para a cidadania já existia antes da criação da primeira Escola do Legislativo, e o surgimento dessas escolas acontece em maior número geralmente nos primeiros anos de uma legislatura. As Escolas do Legislativo, apesar da sua importância para a educação para a cidadania e democracia, enfrentam dificuldades relacionadas à cultura política brasileira, tais como o personalismo e descontinuidade. As escolas recebem influência da Assembleia do Estado de Minas Gerais, da Associação Brasileira das Escolas do Legislativo e de Contas, e das instituições de ensino superior. O principal público-alvo são estudantes do Ensino Médio. Há, de maneira geral, reconhecimento acerca da importância das escolas, porém alguns óbices políticos, orçamentários e de recursos humanos impedem a sua plena realização. Por fim, o tema das Escolas do Legislativo no Brasil, de maneira geral; e no Sul de Minas, de maneira particular, apesar de apresentarem bons resultados, constituem uma maneira diferenciada de trabalho e estrutura, de forma que contribuem para o avanço da participação política e, consequentemente, para a democracia.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Edna Nascimento (edina.nascimento@unis.edu.br) on 2022-06-01T18:49:30Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Robson Souza de Almeida - FINAL MGDR OK.pdf: 3696935 bytes, checksum: f666d9902d79bb9dafe77574264d9cea (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-06-01T18:49:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertação - Robson Souza de Almeida - FINAL MGDR OK.pdf: 3696935 bytes, checksum: f666d9902d79bb9dafe77574264d9cea (MD5) Previous issue date: 2022-03-09en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherFundação de Ensino e Pesquisa do Sul de Minaspt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCentro Universitáriopt_BR
dc.publisher.programPPG1pt_BR
dc.publisher.initialsFEPESMIGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola do Legislativopt_BR
dc.subjectDemocraciapt_BR
dc.subjectCidadaniapt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subject.cnpqCiências Humanaspt_BR
dc.titleESCOLAS DO LEGISLATIVO INSTITUÍDAS NOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO SUL DE MINAS: constituição, resultados e significadospt_BR
dc.title.alternativeRobson Souza de Almeidapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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