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dc.contributor.advisor1Melo, Carina Adriele Duarte de-
dc.creatorCosta, Regiane Pereira Lemes-
dc.date.accessioned2024-01-17T16:38:24Z-
dc.date.accessioned2024-01-17T16:38:28Z-
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dc.date.issued2023-11-27-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unis.edu.br/handle/prefix/2628-
dc.description.abstractABSTRACT This research proposes to address the importance of African and Afro-Brazilian History and Culture in the curriculum of basic education schools in Brazil, focusing on the initial years of Elementary Education. In the cultural sphere, the term multiculturalism uses the prefix multi, IX SIMGETI e XXII EIC– Grupo Educacional Unis – Varginha, 27 e 28 de novembro de 2023 ISSN: 2447-7303 which, in the dictionary, indicates a lot, numerous. Multiculturality implies a set of cultures in contact, but without mixing: it is about several cultures on the same level. Within this aspect, on January 9, 2003, President Luiz Inácio Lula da Silva sanctioned Law No. 10,639. This law is considered a milestone in Brazilian education, as it made teaching African and Afro-Brazilian history and culture mandatory. Therefore, the general objective of this research is to analyze how African and Afro-Brazilian History and Culture have been approached in the curriculum of basic education schools in Brazil. The specific objective is to critically analyze how a textbook of the 3rd year of fundamental of a public school, in the south of Minas Gerais, addresses the themes explained in Law 10.639 and discuss the importance of schools valuing the themes of African culture in the curriculum of schools in Brazil. The methodology is bibliographical research. The results point to the need for public policies to combat structural racism.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa propõe abordar a importância da História e Cultura africana e afro- brasileira no currículo de escolas de educação básica no Brasil, tendo como foco os anos iniciais do Ensino Fundamental. Portanto, o objetivo geral desta pesquisa é analisar como a História e Cultura africana e afro-brasileira têm sido abordadas no currículo de escolas de educação básica no Brasil. O objetivo específico é analisar criticamente como um livro didático do 3o ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede pública, no Sul de Minas Gerais, aborda os temas explicitados na Lei 10.639 e discorrer sobre a importância de as escolas valorizarem os temas da cultura africana no currículo das escolas do Brasil. A metodologia é a pesquisa bibliográfica. Os resultados apontam para a necessidade de retomar a discussão de uma forma mais direta, já que História e Cultura africana e afro-brasileira não têm sido abordadas no currículo de escolas de educação básica, conforme prevê a legislação para a promoção do multiculturalismo, do respeito e do enfrentamento ao racismo estrutural desde a infância.pt_BR
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherFundação de Ensino e Pesquisa do Sul de Minaspt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCentro Universitáriopt_BR
dc.publisher.initialsFEPESMIGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória africana e afro-brasileirapt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subject.cnpqCiências Sociais Aplicadaspt_BR
dc.titleA IMPORTÂNCIA DA HISTÓRIA AFRICANA E AFRO-BRASILEIRA NO CURRÍCULO DE ESCOLAS NO ENSINO FUNDAMENTAL NO BRASILpt_BR
dc.title.alternativeRegiane Pereira Lemes Costapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
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