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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Chagas, Daniella Coli-
dc.creatorFreire, Hugo César Vilela-
dc.date.accessioned2019-04-30T17:11:00Z-
dc.date.available2019-04-30T17:11:00Z-
dc.date.issued2018-11-26-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unis.edu.br/handle/prefix/842-
dc.description.abstractThis Course Completion Work (CBT) presents an architectural project of an institutional shelter for children and youth. The entity will be designed for the city of Carmo da Cachoeira/MG. The intention was that spaces favor the cognitive, emotional and social development of children and adolescents. The methodology was composed by bibliographical review, case studies and field visit. The compatibility of the theoretical principles with the practiced practices will be made through the architectural project to be developed in stage II of the work referent. Factors such as the mass assistance, assistentialist and authoritarian to the children and adolescents in social vulnerability, as well as the public negligence regarding the basic needs of children and youth, contributed in the construction of a wide debate after the decade of 80, on the direct of the population. This in 1990, the Statute of the Child and Adolescent (ECA) was promulgated in Brazil, covering, in addition to the rights conferred upon them, guidelines on the functioning of the host institutions. The creation of the ECA determined important changes in the thematic scenario. The Statute emphasizes that host institutions should give priority to the reintegration of children and adolescents into family and community life. However, studies have highlighted the difficulties of practical implementation of normative and legislative provisions, since the current services repeat paradigms of old orphanages and asylums. When the institutional environment does not facilitate the establishment of affective bonds, it does not serve the children and adolescents in relation to their demands of protection, safety and care; one notes a loss in the psychological development of them.pt_BR
dc.description.resumoEste Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) apresenta um projeto arquitetônico de um abrigo institucional infanto-juvenil. A entidade será projetada para a cidade de Carmo da Cachoeira/MG. O intuito foi que os espaços favorecessem o desenvolvimento cognitivo, emocional e social das crianças e adolescentes. A metodologia foi composta por revisão bibliográfica, estudos de caso e visita de campo. A compatibilização dos princípios teóricos com as praticas averiguadas, será feita através do projeto arquitetônico a ser desenvolvido na etapa II do referente trabalho. Fatores como o atendimento massificado, assistencialista e autoritário às crianças e adolescentes em vulnerabilidade social, como também a negligência pública quanto às necessidades básicas infanto-juvenis, contribuíram na construção de um amplo debate após a década de 80, sobre os diretos da população. Assim em 1990, o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) foi promulgado no Brasil, abrangendo além dos direitos a elas conferido, diretrizes quanto ao funcionamento das instituições de acolhimento. A criação do ECA determinou importantes mudanças no cenário da temática. O Estatuto enfatiza que as instituições de acolhimento devem privilegiar a reintegração da criança e do adolescente na vida familiar e comunitária. No entanto, estudos têm ressaltado as dificuldades de implantação prática das disposições normativas e legislatórias, pois os atendimentos atuais repetem paradigmas de antigos orfanatos e asilos. Quando o ambiente institucional não facilita o estabelecimento de vínculos afetivos, não atende as crianças e adolescentes em relação as suas demandas de proteção, segurança e cuidado, nota-se um prejuízo no desenvolvimento psicológico dos mesmos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Regiane Paulino (regiane.paulino@unis.edu.br) on 2019-04-30T17:11:00Z No. of bitstreams: 6 TCC_HUGO_FREIRE_FINAL_REVISÃO 1811.pdf: 12972338 bytes, checksum: 64d97705425e169b274c64d78469b162 (MD5) REVISÃO_P01_HUGO_A1_COLOR.pdf: 1149580 bytes, checksum: b2d63f2ce0888d65ca3a0a29feeed595 (MD5) REVISÃO_P02_HUGO_A1_PB.pdf: 1240609 bytes, checksum: 75d251d8a540146eff74f143e75ed86d (MD5) REVISÃO_P03_HUGO_A1_PB.pdf: 973897 bytes, checksum: 22e54120647c79ff434c8e78b4b8f2d5 (MD5) REVISÃO_P05_HUGO_A1_PB.pdf: 179389 bytes, checksum: 67cab3f3af3efc2b2f36aae070699891 (MD5) REVISÃO_P04_HUGO_A1_PB.pdf: 186695 bytes, checksum: 7487add96692e1b1aebd4893d75a5ffb (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherFundação de Ensino e Pesquisa do Sul de Minaspt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCentro Universitáriopt_BR
dc.publisher.initialsFEPESMIGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCrianças e adolescentespt_BR
dc.subjectAcolhimentopt_BR
dc.subjectAbrigo Institucionalpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOpt_BR
dc.titleA B R I G O [identidade e lugar]pt_BR
dc.title.alternativeHUGO CÉSAR VILELA FREIREpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Aparece nas coleções:Arquitetura e Urbanismo



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